JEG SKAL FLYTTE UD
STEP BY STEP, TIL DIG DER SKAL FLYTTE UD
På gensyn – vi hjælper dig godt videre
Vi håber du har været tilfreds med din lejebolig, og fundet et nyt dejligt hjem. Vi er kede af at miste dig som lejer og du er altid velkommen til at komme tilbage, hvis du skulle ombestemme dig.
Her på siden finder du en komplet guide til alt fra opsigelse og fraflytning. Du kan finde svar på de mest gængse spørgsmål.
Såfremt du ikke finder svar, så er du altid velkommen til at kontakte os
Kontakt os FAQ - spørgsmål og svar
STEP 1 – OPSIGELSE
Når du ønsker at opsige dit lejemål, skal dette gøres skriftligt til os som administrator. Opsigelsen skal indeholde følgende informationer:
- Lejemålet adresse
- Dine/jeres kontaktoplysninger til genudlejning
- Din/jeres nye adresse
- Dato for fremsendelse af opsigelse
- Underskrift fra alle lejere på kontrakten
Husk at der i de fleste lejekontrakter er en opsigelsesperiode på løbende måned + 3 måneder. Det vil sige at du hæfter for husleje i 3 måneder efter opsigelsen.
Når du har sendt din opsigelse, vil du indenfor kort tid modtage en bekræftelse på opsigelsen med en indkaldelse til flyttesyn. Opsigelsen gælder fra det tidspunkt vi har modtaget opsigelsen, så hvis du ikke hører fra os med det samme, har det ikke betydning for din opsigelsesperiode.
send din opsigelse
step 2 – Genudlejning og fremvisning
Potentielle nye lejere skal have mulighed for at se din lejlighed, inden du flytter. Derfor skal vi bede om din hjælp til fremvisning.
Vi sørger for annoncering af lejemålet og den første kontakt til lejerne. Såfremt de boligsøgende måtte have interesse i at se lejemålet, så videregiver vi det mobilnummer du ved opsigelse har oplyst som kontaktnummer til genudlejning.
Såfremt du ønsker at blive fristillet af dit lejemål før, er det muligt, såfremt vi finder en lejer, der vil træde ind i lejemålet inden dine forpligtelser ophører.
For at sikre den bedste og mest effektive udlejning, er det altid en god idé at du som lejer, hjælper til ved for eksempel at dele annoncen på Facebook eller andre sociale medier.
For en effektiv genudlejning kan du som lejer gøre følgende:
- Fremsende billeder af lejemålet
- Dele lejemålet på de sociale medier
- Sørge for lejemålet er præsentabelt ved fremvisning
step 3 – Tag stilling til istandsættelse
I din lejekontrakt kan du læse, om du har pligt til at istandsætte lejligheden, når du flytter. Omfanget af arbejdet afhænger typisk af, hvornår din lejeaftale er indgået. Hvis lejeaftalen er indgået før 1. juli 2015, skal du normalt aflevere lejemålet i samme stand, som da du overtog det. Hvis lejeaftalen er indgået efter 1. juli 2015, skal du betale for malerarbejde og lakering af gulve, hvis det er afkrydset i din lejekontrakt, at du har den indvendige vedligeholdelse, og hvis det bliver vurderet ved fraflytning, at vedligeholdelse er påkrævet.
Du skal altid selv betale for istandsættelsesarbejde, der skyldes misligholdelse af lejemålet. Misligholdelse er typisk skader som opstår, hvis: Der er malet andre farver i lejemålet, der har været røget indenfor, lejemålet er vedligeholdt forkert, der er påført skader, brandemærker, fugt, huller, ridser mv.
Du må gerne selv stå for istandsættelse af lejemålet, men arbejdet skal udføres i håndværksmæssig korrekt stand og være færdig til fraflytningssynet. Hvis arbejdet til synet ikke er tilfredsstillende – eller du ikke har foretaget istandsættelse selv, vil vi igangsætte arbejdet for din regning.
STEP 4 – FLYTTESYN
Når vi bekræfter din opsigelse, sender vi også en indkaldelse til flyttesyn. Flyttesynet er typisk 14. dage før lejemålet ophører. Efter synet vil du ikke længere have adgang til lejemålet, da nøglerne afleveres og håndværkerne skal have tid til at renovere lejemålet.
Synet tager typisk 1 time.
Det er til dette syn at lejemålet gennemgåes og omfanget af istandsættelse fastsættes. Det er derfor vigtigt at du som lejer selv deltager.
Hvis du er forhindret i at deltage, så kontakt os, så vi enten kan fastsætte ny dato – eller oplyse dig om mulighederne for at sende en repræsentant.
Til dit flyttesyn vil den synsansvarlige gennemgå lejligheden sammen med dig og registrere, hvad der skal udføres i lejligheden. Det fremgår også af rapporten, om det er dig eller udlejer, der skal betale for arbejdet. Både du og den synsansvarlige skriver til sidst under på rapporten. Og når flytterapporten er udfyldt, får du den tilsendt på e-mail.
STEP 5 – FLYTTeafregning
En flytteafregning indeholder en opgørelse over det økonomiske mellemværende mellem dig og udlejer, blandt andet dit depositum, forudbetalt husleje og istandsættelse af lejemålet samt restancer, f.eks. aconto-beløb så som kontingenter, forbrug og antennebidrag. Derudover tilbageholdes ofte et mindre aconto beløb til vand og varme, som først kan opgøres, når det næste varmeregnskab foreligger. Du kan se forbrugsregnskabsperioden i din lejekontrakt.
Vi er med på at du gerne vil have din flytteafregning hurtigst muligt. Vi bestræber os på at afregne med dig så hurtigt som muligt, men tidshorisonten afhænger af hvor omfattende en istandsættelse der skal laves.
Hvis der ikke udføres arbejder i din lejlighed, vil du få en flytteafregning ca. 2-3 uger fra den dato, hvor du ikke længere hæfter for at betale husleje. Skal der udføres istandsættelsesarbejder i lejligheden, vil der gå noget tid, inden arbejderne er udført, og inden vi har modtaget regningerne fra håndværkerne. Derfor vil du typisk få flytteafregningen ca. 8-10 uger efter den dato, hvor du ikke længere hæfter for lejebetaling.
STEP 6 – afregning af aconto vand og varme
Hvis vi har tilbageholdt et aconto beløb på din flytteafregning, vil vi når din forbrugsregnskabsperiode slutter, senest 3 måneder efter, komme med en opgørelse over dit vand- og varmeforbrug, hvor endelig afregning vil ske.
Vi tilbageholder ofte et beløb, hvis du er flyttet midt i en regnskabsperiode. Dette gør vi for at sikre os dækning af dine forbrugsudgifter, så du i videst mulig omfang ikke får en efterregning på et lejemål du er flyttet fra.
Hvornår kan du forvente afregning?
I din lejekontrakt kan du se, hvornår varmeregnskabet afsluttes. Sker din fraflytning f.eks. pr. 1. april, og varmeregnskabet afsluttes pr. 1. marts, vil der gå mere end et år efter fraflytningen, før vi kan foretage en endelig opgørelse.